Divortul si a doua casatorie
Obiceiuri nunta

Divortul si a doua casatorie

de

Randuiala canonica a Bisericii cu privire la cununie, problema divortului si a recasatoriei produc de multe ori confuzii si neintelegeri. Confuziile de acest gen, provin de cele mai multe ori din necunoasterea randuielii bisericii cu privire la aceste chestiuni. Pe scurt vom incerca sa dam cateva indicii si lamuriri in legatura cu aceste chestiuni canonice.
In primul rand trebuie mentionat ca biserica ortodoxa admite divortul si implicit recasatoria mirilor.

Desi statul nu limiteaza numarul casatoriilor, Biserica recunoaste prin iconomie (planul lui Dumnezeu cu privire la destinul creatiei si al omului) doar a doua si a treia casatorie nu si a patra, spre deosebire de Biserica Romano-catolica.

In cazul vaduviei, sotul ramas este liber sa se recasatoreasca fara sa aiba nevoie de vreo aprobare din partea statului sau a bisericii. De obicei recasatoria dupa vaduvie nu se face decat dupa cel putin un an de la moartea sotului decedat. In cazul divortului insa, pentru a doua sau a treia cununie, pe langa procedura civila de divort este nevoie si de actul de desfacere a cununiei religioase din partea episcopului si stabilirea unei epitimii (canon, mijloc de pocainta). In astfel de cazuri preotul nu poate savarsi a doua sau a treia cununie decat dupa prezentarea acelor acte de divort din partea statului si a bisericii. Astazi, aceste prevederi au devenit strict formale si canonul cu privire la desfacerea cununiei religioase si-a pierdut caracterul obligatoriu.
Referindu-ne mai departe la aspectul canonico-liturgic al problemei trebuie sa mentionam ca randuiala slujbei la a doua si a trea cununie nu este la fel cu cea dintai.

Cununiile a doua si a treia se savarsesc dupa o randuiala liturgica diferita, mult simplificata; cununiile a doua si a treia sunt mai degraba ingaduinte ale bisericii fata de neputinta mirilor.

Inceputul este specific slujbelor numite ierurgii, asta arata ca cununiile a doua si a treia nu mai sunt considerate din punct de vedere liturgic Taine, ci Ierurgii. Randuiala liturgica a cununiilor a doua si a treia cuprinde rugaciuni pentru pocainta si pentru iertarea pacatelor celor doi miri. De la partea cu punerea cununiilor pe cap mirilor, randuiala liturgica este la fel ca si la prima cununie.

In ceea ce priveste a patra nunta, ea nu este ingaduita de Biserica ortodoxa, fiind considerata o incalcare grava a voii lui Dumnezeu, si deci ea nu este savarsita de catre biserica.

Cununia este si va ramane un ideal general recomandabil, dar el nu trebuie facut doar in virtutea unei traditii, ci trebuie pe deplin constientizat si liber asumat de ambii miri atat ca act in sine, cat si ca responsabilitate ce rezulta din acest act.
 

Opinii (0)

Adauga opinia ta: